troutskin

troutskin

tisdag 6 augusti 2013

Semestertider

Sista veckan på denna semester har börjat bra med sol och bad. Känner att redan nu att jag har haft en riktigt skön semester med fiske,sol och bad, helt enkelt tagit det djävligt lugnt, Som en semester ska va. Vad har man gjort då?? Inledningsvis så for vi iväg på den traditionsenliga fiske veckan upp till Ammarnäs. Och efter det så har jag bara varit hemma och myst med dottern, vi har fiskat badat, plockat bär ute i skog och mark. Har en längre tid försökt få min dotter att bli intresserad av att börja fiska,är inte det lättaste kan jag säga,hennes tålamod tryter efter tio minuter om hon inte får fisk och jag kan förstå henne.
 
 
 
Men i år verkar det som det har lossnat för henne.Jag tog med henne till Orsa Outdoor(Jaktia) för att hon skulle få välja ut lite fiskeprylar. Vi gick där ifrån med en rosa/lila draglåda, fyra nya wibraxspinnare och en burk mask. Ni kan förstå va glad hon var hon satt hela kvällen sedan och pysslade med lådan. Sedan när hon var klar med pysslandet så ville hon att lådan skulle stå jämte pappas stora fiskelåda. Men där fick den inte stå länge för när det var läggdags så skulle lådan med, "det är bäst så" tyckte Elsa. Har vi kommit iväg och fiskat då?? Jajjemen. Och fisk har både jag och Elsa fått.




 
Gissa om hon blev stolt när hon fick upp sin abborre.Det riktigt sken om henne, och jag med henne.
Så det är inte sista gången man åker och fiskar med henne.
 
 
Dalarnas Jakt och Fiskemässa
 
I helgen som var har jag hjälp till på Jakt och fiskemässa som gick nu i helgen. En riktigt rolig mässa som växer år efter år.
I år så hjälpte jag till i Jaktias stora mässtält.En rolig och läraktig erfarenhet. Där fick man kränga jaktbyxor,kängor och fiskeprylar och stå i kassan. Det sistnämnda var jag mest orolig för,men det gick bra.
I år så hade mässan p g a att den inte fick plats flyttat från Grönklitt(björnparken) ner till flygfältet Tallhed. Många var oroliga att det inte skulle bli bra,men det blev hur bra som helst.Ytan som mässan kan växa på är gigantiskt. Och närheten till Skyttebanor är ett plus.Tycker dock att Fiskesidan är dåligt representerad,hoppas på ändring till nästa år. Annars tycker jag att den är värd ett besök.
 
 

 

Förberedelserna är i fullgång inför mässastart.

 
Som sagt sista veckan på semestern är inledd. Ångest?? Nopp inte det minsta. Nästa ledighet kommer i Oktober då det är dags för älgjakt. Blir det någon fiske i höst?? självklart blir det de. Ska försöka med att lura några vandringsöringar i Österdalsälven under hösten och sedan hade jag tänkt åka med Fiskekryssningen i november. Vi kanske ses då.
 
 
Skitfiske på er så hörs vi
 
//Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar