troutskin

troutskin

lördag 18 januari 2014

Oreälven!!

Förändringens vindar blåser starkt här i Orsa, Mycket starkt och i en positiv riktning.
Bild lånad från Oreälvens vänner
Oreälven skall restaureras. Mycket har redan gjorts i tillrinnande Djupån, Unnån, Ämån och i vissa delar av Oreälven. Fortum håller nu på och tittar på den bästa lösningen för faunapassager förbi Hansjö och Unnåns kraftstationer i Oreälven. Samtidigt har Orsakommun med stöd av Orsa fiskevårdsområde en avsikt att återställa 6 strömsträckor i Oreälv efter att flottledsverksamheten avslutats.


Bild lånad från Oreälvens vänner


¨
 
Har detta mött något motstånd?? Men självklart!! Inte ska detta här gå förbi obemärkt. 2 utav 64 berörda markägare har sagt nej till en restaurering utav Oreälven, och det skall ju naturligtvis höras.
Men som man brukar säga, "det ska låta när katten skiter". Och jag kommer inte gå in mer på vilka de är utan låter dem fortsätta leva i sin trångsynta bubbla.
 
Så mina sportfiskevänner! Inom ett par år kommer vi kunna fiska efter grov vandrande Siljansöring. Och med god fiskevård, C&R och en allmän god god syn på Biologisk mångfald och naturvårdstänk kan detta bli hur bra som helst där den vandrande fiske och biologiska mångfalden står som vinnare.
 
Jag ser ljuset, jag ser en framtid!!
 
Vill ni vara med och stödja detta fantastiska projekt gå då in på Oreälvens vänner på Facebook eller på Kenneth Liljas blogg.
Där kan ni läsa mer om projektet och hur ni kan stödja detta.
 
Skit fiske på er, så hörs vi
 
//Fredrik


3 kommentarer:

  1. Hej!
    Kenneth heter jag och brukar flugfiska en hel del i Orsa.. Har fastnat på Ämån då den är mkt vacker och ganska orörd när det gäller fiske. Tänkte höra om du vet om den kommer att restaureras mer? Och om vägen till Myggsjön kommer lagas. Den är nästintill sönder körd. Och känner som du att Ofvo för alldeles för lite kredit för allt dom gjort och gör! Tack för en bra blogg om detta fina fiskeområde.

    SvaraRadera
  2. Hej Kenneth Jag har tyvärr ingen koll på om det kommer restaureras något mer i Emån. Vet att de har gjort en sträcka nedanför storstupet. Ska kolla upp det,jag återkommer!!. Sedan när det gäller vägarna på skogen så är det Orsa Besparingskog som sköter den biten och de brukar ju sköta vägarna hyffsat bra.
    Måste erkänna att jag knappt har fiskat i Ämån!! men som du skriver den är fin där den flyter fram i en Canyon liknade miljö!!. När det kommer till Orsa fvo så är det så tyvärr att idag sitter det en styrelse dom inte är det minsta intresserad av fiskevård!! Men området har sköt helt fantastiskt bra!! Läs mer på min Fb-sida :Orsafiskarn ( www.facebook.com/orsafiskarn). Väl mött Kenneth så hörs vi //Fredrik

    SvaraRadera
  3. Tack för ett snabbt svar! Såg att det var några månader sen du skrev angående Ord älv. Var där och fiskade i somras nedan bron... Fick en massa tusenbröder så hoppas på fria vägar söder från. Jag har varit ner vid Stortupet och det är mäktigt där. Letar fler ställen att ta sig ner till ån. Men lär vara försiktig. Jag trodde att dom var intresserade nummer. Unnån är ju kanon nu med pooler och fin sten. Synd att dom inte vill fortsätta för det finns en otrolig potential i dessa vatten och vattendrag. Förutom att det inte går att kasta fluga fast dom gör reklam för det! Kul om du hittar info om ån. Ha det bra så länge.
    Kenneth

    SvaraRadera