troutskin

troutskin

onsdag 17 juli 2013

Ammarnäs 2013 Dag 3 Sjöforsen


Storm
10grader C

Revejen gick 0700, idag är det dags för Sjöforsen, en specialsträcka på Ammarnäs fvo som är knökad med harr, grov harr(40+) .
Vi var på plats strax efter kl0800. Vädret ställde till det en del. Blåst med odentliga kastbyar som gjorde det svårkastat samt att solens frånvaro gjorde att Harren visade sig väldigt sporadiskt,Men guldskalle haröra var lösningen på det problemet.Myran och superpuppan funkade också. Det tog på förmiddagen togs det fin harr på 45-50cm. 
Eftermiddagen bjöd på liknande väder och fiskeförhållanden som tidigare.
Det togs harrar på cirkus 40-45cm. 

Kväll/natt Öringens och Storharrens tid. Det är nu sjöharren kommer ner mot nacken för att äta, även öringen gör det samma. Det är nu  man tar fram det tunga artilleriet,tubflugor och rävhårsflugor och 0,40 tafs. Vinden mojnar och viss insektsaktiviteter kommer igång. 

Utblåset på forsen och strax nedanför nacken är fina hotspots för öring och harr. Vi hade påslag och känningar av grov harr. Jag fick en harr som jag uppskattar till 50+ men jag kan icke bekräfta då den kom loss och gled ur mina händer innan jag hann mäta. Efter kl: 23 kan man säga att fisket verkligen kommer igång och är mycket bra fram till hemgång vid 02- tiden.
Kvällen avslutas med en landad öring på 67cm(3,4kg) kl 01:30.

Imorgon hoppas vi på sol så harren verkligen vaknar till liv.

Skitfiske på er så hörs vi

//Fredrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar