troutskin

troutskin

lördag 6 juli 2013

Drömån- mitt öringparadis

Vaken ekar mellan tuvor å tallar medans vi glider fram med båten. Man riktigt hör hur stora öringarna är bara att lyssna på vaken. Känner hur pulsen och ivern ökar när vår guide Heikki berättar om öringar upp till fyra kilo som patrullerar här i ån. Heikki har själv haft många duster med dem. Så han vet vad han pratar om.

Vaken ekar mellan tuvor å tallar medans vi glider fram med båten


 
Det var för mer en ett år sedan som jag kom i kontakt med Heikki under Dalarnas Jakt och Fiskemässa.  Det var då som han berättade om Drömån och sedan dess har längtan att komma dit varit stor, och nu är vi alltså här jag och min kompis Jouni.
Första kvällen så sticker vi ut på en rekognoseringtur efter bara ett par timmars fiskande så får jag på en fin öring som gör en rusning som blottar backingen på rullen. Efter en kort men intensiv fight så landar öringen i håven. Vi uppskattar öringen till cirkus 1.4kg. Den tog på en Irresistible Wulff Dry .



Under de kommande dagarna lyckades vi inte ta något större än den jag lyckades kroka.Men vi såg och hörde dem bara.
Men nästa år då jä**ar....hahaha.

Jag vill passa på att tacka Heikki för en helt fantastisk fiskeupplevelse i Jämtland.(och där fick ni en hint om vart drömån finns).

Vill ni komma i kontakt med Heikki Vainionpää gå då in på hans Hemsida : Fiskegubben.se Så kan han hjälpa er med erat fiske eller stugförmedling  i Jämtland och Härjedalen.

Nu ska jag ladda om flugasken för om en vecka drar jag till Ammarnäs.

Skitfiske på er så hörs vi

//Fredrik




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar